POING

Frode Haltli, akkordeon

Rolf-Erik Nystrøm, saksofon

Håkon Thelin, kontrabass

 

© fo2:2re

   

 

Konsert på

Josefine Vertshus, Oslo

20.oktober 2004

 

 

 

POING, bestående av Frode Haltli (akkordeon), Rolf-Erik Nystrøm (saksofon) og Håkon Thelin (kontrabass), begynte å spille sammen sommeren 1999, og har siden den tid uroppført over 40 verker. De turnerer mye og da ofte utenlands. I 2003 var det Japan-turné med nordisk musikk og bestillingsverk av flere japanske komponister, og i våres var det Kina som fikk besøk. Ny Kina-turné er allerede planlagt til våren 2005, og ny CD vil også bli lansert i løpet av neste år.

 

20. oktober befant guttene seg imidlertid i hjemlandet og kunne høres på Josefine Vertshus i Oslo. Der var de plassert inn på Josefine Viseklubbs Høstprogram og omtalt som ”norsk samtidsmusikks mest villstyrige innovatører”. Selv gruppens navn, POING, vitner om slagkraft og har et humoristisk tilsnitt. Dessuten er det lett å uttale på alle språk!

 

   

© fo2:2re

   

  Frode Haltli       Frode og Maja Solveig Kjelstrup Ratkje  

 

POING spiller hovedsaklig musikk av sin egen generasjons komponister, og de elsker å vise spennet mellom det komponerte og det improviserte. Dette fikk de vist da de åpnet med ”Barbara song” av Kurt Weill i en instrumentalversjon. Gruppen har for øvrig utvidet sitt repertoar og neste valg falt på Rudolf Nilsens triste ”Gategutt” med sang av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, som også er samtidskomponist. Enda mer tragisk ble det da POING sammen med Unni Løvlid fremførte en vise etter Guttorm Flisen fra Elverum i ekte ”tradisjon” etter Johnny Cash. Derimot endte denne visa lykkelig. Folkemusikksangeren Unni Løvlid er til orientering en del av gruppen RUSK der også Haltli er med i tillegg til Vegar Vårdal.

 

   

© fo2:2re

   

  Unni Løvlid          

 

POING hadde tydeligvis valgt seg ut Kurt Weill-verker til denne konsertkvelden. Fra det triste til det ekstremt lykkelige – nemlig den utopiske paradisøya Youkali og som inspirerte Weill til å skrive Youkali Tango. Mer kan leses på http://www.youkali.com/weill.html.

Selvsagt kommer man heller ikke unna ”Tolvskillingsoperaen” når man velger Kurt Weill. Maja viste her hva hun er god for når det gjelder teatralsk fremføring til en av komposisjonene derfra og dertil tekstuttale med hard tysk aksent.

 

Vi mistenker ingen av kveldens publikummere for spesielt å være trekkspillentusiaster for det var ingen kjente fjes fra trekkspillmiljøet å skue i lokalet. ”Sounden” av trekkspill, saksofon og kontrabass klinger godt sammen, og det var synd at ikke flere ”ihuga trekkspillere” hadde anledningen til å dele opplevelsen med å høre noen av våre mest dyktige norske musikere i aksjon i hjemlandet, men det var dog ikke så mange publikummere til som det hadde vært mulig å presse inn i tradisjonsrike Josefine Vertshus for det var ”fullt hus”. Vi gleder oss allerede til neste gang Frode Haltli skal opptre i en eller annen gruppering i vårt nedslagsfelt.