Med finnskogpols til Groruddalen

- trekkspill- og korkonsert

 

Stovner kirke, Stovnerfaret 25, Oslo

Søndag 5. februar

 

Medvirkende:

Stian Aase

Ingunn Bjørgo

Tangokvartett

Harestukoret

 

Les mer om de medvirkende her

 

(Arr.: Stovner menighet og Oslo krets av NTL)

 

Foto t.v.: Presse

Alle foto: © fo2:2r

”Finnskogpols er ikke lært på en dag, men det er da lov til å herme...” uttalte Ingunn Bjørgo under konserten i Stovner kirke 5. februar, som er lokalisert i en av Oslo drabantbyer i den såkalte Groruddalen. Oslo/Akershus krets av NTL (Norske Trekkspilleres Landsforbund) og Stovner menighet med sokneprest Anders Moen Kvalsnes i spissen, har gjennom mange år utviklet et hyggelig samarbeid i forbindelse med konsertprosjektet. Dette var således den 14. konserten i rekken. Bente Midtsveen og Frank Andresen, som fra i fjor overtok ansvaret for gjennomføringen av arrangementet etter Bjørn Paul Johnsen, hadde funnet medvirkende som kunne fylle konserten med et kvalitetsprogram.

 

   

 

   

  Ingunn Bjørgo       Stian Aase  

 

Låtskriveren og musikeren Ingunn Bjørgo har spilt siden hun var 7 år, og man finner henne til vanlig i Askerladden, Bjørgo Band og nå også Bjørgo Trio. Hun har skaffet seg Norgesmestertittel både på trekkspill og torader. Stoffet hun vanligvis benytter og for anledningen fremførte, var for det aller meste selvkomponert bortsett fra åpningsnummeret ”Bruremarsj frå Sør-Aurdal”. Her var det kun én mangel – brudeparet. Hennes musikk blir til på bakgrunn av selvopplevde hendelser og får dertil passende titler. Eksempelvis er låtene ”Time Out” og ”The Hour” myntet på altfor livlige spillemenn som av hensyn til sine lyttende medmennesker bør ta ansvar, og i alle fall ikke spille samme låt mer enn én time av gangen! Mange med oss skulle sikkert ønsket å høre Ingunn Bjørgo langt mer som solist enn den tiden hun hadde fått til disposisjon. Noe mer fikk vi da gjennom Bjørgo Trio der Ingunn hadde med seg Stian Aase på trekkspill og Asle Tronrud på hardingfele. Foran alteret serverte trioen både ”Askerhalling”, ”I grenseland” – et virkelig godt forsøk på tillært Finnskogpols i undertegnedes ører – og ”Sølvisa” – i utgangspunktet et livat bestillingsverk til en livat 50-åring, men som endte opp som en riktig ”sippelåt”.

 

     

     

      Bjørgo Trio - Ingunn Bjørgo (torader), Stian Aase (trekkspill) og Asle Tronrud (hardingfele)      

 

Ingunn har gjort et godt valg i Stian Aase som medmusiker. Gjennom sitt tidligere studium ved Norges Musikkhøgskole og sin allsidige bakgrunn med klassisk musikk, norsk og russisk folkemusikk, sigøynermusikk, argentinsk tango og fransk varietémusikk, har han fått en solid plattform, og underviser nå selv elever ved Kulturskolen i Ås på trekkspill. Nok en gang savnet vi brudeparet under hans solofremføring av ”Jølster-brura” av Anders Viken, bearbeidet av Jon Faukstad. Hans påfølgende solonummer var ”Resitativ Figaro” av Rossini i arrangement av A. Dimitriev. Stian Aase har som flere blitt bitt av ”musettebasillen”, og hadde sin egen lille franske avdeling med tre raskt påfølgende musettevalser av den franske verdensmesteren på trekkspill, Dominique Emorine.

 

   

   

             

 

   

 

   

  Stian Aase i sin franske verden med konsertens musetteavdeling - sittende...       ....og vandrende som på en autentisk fransk liten café  

 

     

     

      Tango-kvartett - ser tilsynelatende ut som en trio, men pianisten er som vanlig gjemt bak flygelet til venstre ;-)      

 

Den nystartede tangokvartetten med det fiffige navnet Tango-kvartett fikk sin ”ilddåp” i Stovner kirke. Gruppens medvirkende kjenner dog gamet fra tidligere. Jan Olav Rolfsnes (fiolin), Øyvind Nielsen (piano) og John Martin Skogsbakken (kontrabass) er også medlemmer i ”Dal Segno tangoensemble og salongorkester”. Etter at Dal Segno og Strømmen Trekkspillklubb i fjor valgte å arrangere felles konsert for å feire sine jubileer, fikk de trolig virkelig smaken på trekkspillets anvendelighet. De tre fikk derfor med seg Bente Midtsveen på trekkspill. Bente hadde også arrangert ”Under Paris’ himmel” av Hubert Giraud. Som forventet hadde de ikke klart å holde seg unna komponisten Astor Piazzolla ;-) Den utvalgte langsomme ”Milonga del Angel” og den om enda mer langsomme milonga ”Soledad”, som omhandler en mann som nylig er forlatt av sin kone, ble fremført ubeskrivelig lidenskaplig og sjelfullt.

 

   

   

  Øyvind Nielsen (piano)   Bente Midtsveen (trekkspill) og John Martin Skogsbakken (kontrabass)   Jan Olav Rolfsnes (fiolin)  

 

   

 

   

  Ragnar Kjørven og Einar Amundsen akkompagnerte Harestukoret       Harestukoret  

 

Etter pausen var det tid for kortoner med Harestukoret som ganske riktig holder til på Harestua. De stilte med sin russiskfødte dirigent Irina Amundsen. De feiret sitt 25 års jubileum i fjor og teller i snitt ca. 20 sangere. Naturlig nok har koret derfor øvd inn en rekke russiske sanger som de da har de beste forutsetninger for å formidle så autentisk som mulig. Til melodien ”Ensomt bajan” hadde de med seg ikke mindre enn to trekkspillere – Irinas mann, Einar Amundsen, og Ragnar Kjørven. ”Sangen om bekken” ble for variasjonens skyld fremført av en a capellakvartett. Henning Sommerros ”Vårsøg” fikk oss et øyeblikk til å glemme det intense snøværet utenfor som ikke hadde holdt folk hjemme i ”godstolen”, da kirkerommet på det nærmeste var fullsatt.

 

Sett av datoen 4. februar 2007 for vi har troen på at Midtsveen og Andresen allerede nå har lagt sine hoder i bløt, og ikke vil senke lista hva angår å finne gode musikalske spenningsmomenter.

 

http://home.no.net/ntlkons/