Nasjonalromantisk og argentinsk aften

Frogner Hovedgård

 

Alle foto og tekst: © fo2:2re

Copyright © 2001-2008

 

  Toner fra Per Arne Glorvigens bandoneon sammen med Vertavo Strykekvartett skapte fin vårstemning på Frogner Hovedgård en vakker onsdagskveld i mai. Arrangør var Dextra Musica som er et datterselskap av Sparebankstiftelsen DnB NOR. Selskapet investerer i noen av verdens beste strykeinstrumenter for å låne dem ut til etablerte og talentfulle norske musikere. Målet med investeringene er å utløse gode krefter i norsk musikkliv og øke interessen for klassisk musikk.

Konserten 7. mai 2008 var sesongens siste i en rekke på i alt fire vårkonserter med ulike artister. Oslo Bymuseum forvalter Frogner Hovedgård som igjen eies av Oslo kommune. Her bodde blant annet den velstående kjøpmann Bernt Anker på 1790-tallet.

 

 

 

   

          Frogner Hovedgård - fremdeles en av Oslos "perler"  

 

Vertavo bestående av Berit Cardas (fiolin), Øyvor Volle (fiolin), Henninge Landaas (bratsj) og Bjørg Lewis (cello) startet programmet med Strykekvartett i g-moll op. 27 av Edvard Grieg i fire satser – en av hans mange vennlige komposisjoner inneholdene mange artige elementer fra folkemusikken. Vertavo hadde også valgt ut ungarske Bela Bartoks Strykekvartett nr. 3 i tre satser. De valgte å droppe et par av Alexander Glasunows ”noveletter” til fordel for Per Arne Glorvigen med sitt bandoneon. Jentene så ut til å trives bedre med å spille Astor Piazzolla (1921-1992) enn Glasunow. Glorvigen spilte også et par solonumre – La partida (”avskjeden”) - en vals fra Venezuela – og El marne (tango). Sammen med Vertavo fremførte han en ”fugetango over et mysterium”, som er et instrumentalstykke i den enestående tangooperaen som er komponert av Piazzolla – Fuga y misterio fra ”Maria de Buenos Aires” i arrangement av Sverre Indris Joner.

 

   

 

   

 

Etter begeistret applaus fra den lille fullsatte salen, var det ingen annen utvei enn ekstranummer. Glorvigen foreslo en komposisjon av en bandeonist som fungerte før Astor Piazolla ved navn Anibal Troilo (1914-1975), og med den romantiske valsen ”Romance de barrio” fra 1947 fikk publikum slippe ut i det vakre vårværet.