Valfart til trekkspillets "Mekka" - Rimini

våren 2009

Foto og tekst: © Synnøve + Toril Kjenslie

Spente og forventningsfulle møtte vi opp ved Hotell Opera, Oslo for å møte de andre som skulle reise til Italia.  Bussen med folk nordfra var allerede full og vi satte oss i buss nr. 2 sammen med de fra øst, vest og sør i landet.  Ferden startet med Color Line’s ferge som tok oss til Kiel.

Etter en koselig tur på båten reiste vi så ca. 65 mil gjennom Tyskland.  Det ble slett ikke en kjedelig busstur.  Vi fikk underholdning med musikk og sang.  Etter hvert kom det mange fram til mikrofonen, og de fortalte vitser og historier.

Etter overnatting i Weinheim, gikk turen videre gjennom Sveits. Planen var at vi skulle kjøre over St. Gotthardpasset, men den veien var dessverre stengt.  Etter nok en overnatting gikk turen til Rimini.

Endelig kom vi fram til den lange, flotte badestranda i Rimini og til hotell Monica, som vi skulle bo på i 8 netter.  Det ble en hyggelig velkomst og ikke minst gjensynsglede.  Det var mange som hadde vært med på denne turen tidligere.  En av reisedeltakerne hadde vært med i 13 år, en blid og koselig dame med gåstol. Helt utrolig, hun kom seg fram alle steder.  Etter innkvarte­ringen ble det bading i det varme været.  Kvelden ble kjempekoselig, deilig mat og med musikk og dans utover kvelden.

I løpet av denne uken var vi i Castelfidardo, hvor vi var innom trekkspillprodusenten Bugari Armando srl. Der fikk vi omvisning, og vi kunne gå fritt omkring å se på arbeidsprosessene.  Det var en spesiell opplevelse å se hvordan et trekkspill "blir til". Vi besøkte også i lilleputtstaten San Marino.  En liten stat som har en helt annen tidsregning enn resten av verden – dette året er 1709.  Her var det mye og se og ikke minst å kjøpe for handleglade.  Skinnprodukter var spesielt billig.

Dagene gikk fort med bading, shopping og hva man måtte ønske.  Om kveldene var det musikk og dans.  Artig var det da vi alle var med på lotto.  Gevinsten var på 63.000.000 Euro, så hele reisefølget prøvde lykken med en felles kupong, men vi vant kun et beskjedent beløp.  Uansett, det var moro å drømme seg bort litt.

Den siste kvelden var det satt opp liste til konsert/underholding hvor man kunne melde seg på.  7 forskjellige aktører var påmeldt.  Det ble trekkspillmusikk, toradermusikk, dikt­opplesning og sang.  Men det som toppet det hele var spilling av den kjente trekkspilleren fra San Marino - Emanuele Rastelli, verdensmester i 1994 og 1996.  Han hadde vi så og si "vunnet" - for vi brukte lottogevinsten som noe av betalingen for at han spilte for oss.  Det ble en fin avslutning for oppholdet i Rimini, og som vanlig musikk og dans utover kvelden.  Ekstra moro var det at kveld etter kveld fikk vi se de flinke danserne som var med på turen.

Så gikk reisen hjemover igjen.  Flotte naturopplevelser, fine hoteller og god mat - og film, vitser, dikt og historier gikk på løpende bånd sammen med musikk og sang.  Midt imellom dette var en av deltakerne framme ved mikrofonen og "FRIDDE".  Han fikk et jublende "JA".  Det ble også meget spennende da trafikk-kork fikk buss-sjåføren til å ta en annen vei.  Det var så vidt vi rakk båten hjem.  Spenningen var til å ta og føle på den siste timen.  Men heldigvis - etter oppringing til båten - fikk vi tillatelse til å komme om bord.  Da sto personalet klare til å ta oss imot.  Det var virkelig en minnerik tur.