Kompani Opera Mobile

"Mellomrom"

En barokkopera om det moderne mennesket

16. august 2015

Alle foto og tekst: © fo2:2re  og © fo2:trekkspill.no

Copyright © 2015 

Kompani Opera Mobile - f.v. Yngvild Vivja Haaland Ruud og Inger Øvrebø Uberg

 

Linderud gård - en perle i Groruddalen i Oslo som en gang var en storgård med flere husmannsplasser

 

Kompani Opera Mobile ble grunnlagt av Inger Øvrebø Uberg og Yngvild Vivja Haaland Ruud i 2014. Begge jentene er godt skolert hva gjelder musikalsk utdannelse. Inger er en norsk sopran utdannet fra Griegakademiet og Norges Musikkhøgskole. Hun har et vidtfavnende repertoar og en bred konsert- og operaerfaring bl.a. fra Bergen Nasjonale Opera. Yngvild er en norsk trekkspiller utdannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Sibeliusakademiet i Helsingfors. Hun har drevet utstrakt konsertvirksomhet i inn- og utland. Fellesnevneren for denne oppsetningen er barokkmusikk og deres samarbeid rundt dette har resultert i deres nyeste produksjon “Mellomrom” - en opera der barokkmusikk møter det moderne mennesket. Med bakgrunn i et utvalg operaarier av Georg Friedrich Händel, forteller de en ny historie. Forestillingen har en klassisk operaform - ariene står for følelsene, og resitativene driver handlingen. Resitativene er laget spesielt til denne forestillingen.

 

Yngvild Vivja Haaland Ruud - en uengasjert mor mest interessert i ukeblader og kaffedrikking

 

Premieren til forestillingen var lagt til tidsriktige omgivelser på Linderud gård, en herregård i Groruddalen i Oslo. Gården var engang en storgård med flere husmannsplasser. Gjennom ca. 300 år av Norges historie spilte gårdens eiere en betydelig politisk og økonomisk rolle.

I forestillingen møtte vi Elise (Ingrid), en ung kvinne på leting etter sin vei i livet. Hun skal forlate barndomshjemmet for å flytte til sin kjæreste i Oslo, men når hun får rede på at kjæresten er utro, vendes hennes liv på hodet. Rollen som den noe oppgitte, litt uengasjerte moren spilles av Yngvild som akkompagnerer Ingrid til samtlige arier. Gjennom den moderne handlingen, musikk og sang, tok de med publikum på en reise via glede, forventning, kjærlighet, sorg og relasjoner til andre mennesker.

 

Yngvild Vivja Haaland Ruud - en noe oppgitt, litt uengasjert mor

 

Elise (Inger) klargjør kofferten for å forlate barndomshjemmet og flytte til kjæresten. Smarttelefonen på bordet som teaterrekvisitt vitner om en handling i tiden...

 

Kompani Opera Mobile har som mål å bringe operasjangeren nærmere menneskers liv og hverdag ved å oppføre opera på små og utradisjonelle arenaer og ta opp tematikk som angår moderne mennesker. De fikk denne kvelden bevist at operasjangeren og den gamle musikk kan tale like sterkt til mennesker i dag som før i tiden. Deretter bar det ut på turné for duoen og vi håper de har hatt fine opplevelser å bygge videre på rundt sine prosjekter.

 

Elise (Inger) henrykt over sin ny tilværelse og gleder seg vilt til å møte sin Morten.

 

Livet vendes på hodet for Elise (Inger) da hun mottar en feilsendt SMS fra Morten og forstår at han er utro....

 

 
Hva skal hun gjøre nå?   Lite eller ingen sympati å få fra den selvsentrerte moren...

 

 

En arie i fortvilelse og desperasjon framføres

 

...men Elise (Inger) forstår at verden må gå videre

Yngvild

 

 

Mer fortvilelse som uttrykkes gjennom sangen.

 

 
Elise (Inger) tvinges til å forsøke å se sitt liv fra nye perspektiver.    

 

Uansett tar hun steget og våger omsider å forandre sitt liv.

 

 
Linderud gård   Linderud gård

 

 
Linderud gård   Linderud gård

 

Sang: Inger Øvrebø Uberg

Trekkspill: Yngvild Vivja Haaland Ruud

Regi: Jennifer MacPherson

Dramaturgi: Peter Bäckström