Trekkspill! på Norges Musikkhøgskole

12. april 2016

 

Ingrid Johanne Fylling Nupen (t.v.) og Marthe Amalie Dalene Wærnes

Viljo Vesterinen (1907-1961): Dance of the Grasshoppers

Alle foto og tekst: © fo2:2re  og © fo2:trekkspill.no

Copyright © 2016 

 

>> Trekkspillkonsert 22. oktober 2013

>> Trekkspillkonsert 15. april 2013

>> Trekkspillkonsert 19. mars 2014

>> Trekkspillkonsert 28. april 2015

 

Trekkspillstudentene på  Norges Musikkhøgskole (NMH), dvs. de som spiller på et instrument med belg på midten, inviterte igjen til konsert tirsdag 12. april 2016 i Levinsalen som en del av «Tirsdagsserien». Dette er studenter av Erik Bergene og Frode Haltli som begge underviser ved NMH. Det ble et variert program som spente fra folkemusikk og improvisasjon, via barokkmusikk til originalskrevet samtidsmusikk for trekkspill. Spennvidden viser tydelig at trekkspill er et «tøyelig begrep» slik Erik Bergene uttrykte det ved introduksjon av konserten. Intensjonen er å ha slike konserter en gang i halvåret.

 

Ingrid Johanne Fylling Nupen - Scarlatti - Sonate nr. 9 i d-moll

 

Ingrid Johanne Fylling Nupen    

 

Utøverne denne tirsdagskvelden er i hovedsak studenter på Bachelor-studiet i klassisk musikk, med unntak av Marthe Amalie Dalene Wærnes på pedagogikk og Bjørn-Petter Tøsse som går på det frie kandidatstudiet.

 

Ingrid Johanne Fylling Nupen åpnet med «Sonate nr. 9 i d-moll» av Scarlatti. Marthe Amalie Dalene Wærnes fulgte så med «La villageoise» av Rameau. Oversatt betyr tittelen «landsbyjenta» og Marthe syntes det passet bra i og med at hun selv kommer fra en liten bygd i Skien. Deretter ble det duo med de to jentene, «Dance of the grasshoppers», en jenka av Vesterinen.

 

Marius Berglund (trekkspill) og Ingeborg Ulberg sommer (fele) stod for kveldens folkemusikkinnslag, og hadde valgt slåtter fra Gudbrandsdalen.

 

Mykola Sheremeta fra Ukraina har akkurat startet på studiene og spilte en energisk versjon av «Chaconne i d-moll» av J.S. Bach.

 

Asta Soffia Torgeirsdottir fra Island hadde valgt en minimalistisk, relativt nyskrevet komposisjon (2011) av M. Lhose – «Passing». Den bestod av enkle harmonier og enkle akkordmønstre i oppbyggingen – faktisk en minimalistisk komposisjon man kan kunne komme til å innrømme at man liker.

 

Bjørn-Petter Tøsse har som regel alltid noe eget å fremføre, og ingen unntak denne gangen. Hans egen komposisjon «To rachenica» består av ulike stilarter fra Europa og inneholder mye improvisasjon.

 

Kalle Moberg avsluttet med to satser fra «Suite i a-moll» av Jean-Philippe Rameau for å ende der konserten startet, men denne komposisjonen er fra hans noe senere tid. Den var tydelig inspirert av Scarlatti. I og med at trekkspillet er et relativt ungt instrument, benyttes det ofte i klassiske verk transkribert cembalomusikk. Denne nevnte suite er ikke tidligere fremført på trekkspill, men Kalle klarte oppgaven fint.

 

23. mai er det hele tre eksamenskonserter man kan overhøre på NMH, så det er mye som skjer på trekkspillfronten.

 

Marthe Amalie Dalene Wærnes - Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Fra Suite i e-moll, RCT 2, La villageoise

 

Marthe Amalie Dalene Wærnes    

 

Marius Berglund og Ingeborg Ulberg Sommer -

Trad., arr: Marius Berglund: Springleik etter Erling Kjøk

Trad., arr: Dag Gården: Bjønnhallingen

 

Mykola Sheremeta - J.S. Bach (1685-1750)/Feruccio Busoni, arr. Friedrich Lips: Chaconne i d-moll, BWV 1004

 

Mykola Sheremeta    

 

Asta Soffia Torgeirsdottir - Martin Lhose (1971-): Passing (2011)

Passing I Allegro con passion sostenuto

Passing II Andante con dolore sostenuto

Passing III Moderato maestoso

 

Asta Soffia Torgeirsdottir    

 

Bjørn-Petter Tøsse - Bjørn-Petter Tøsse: To rachenica

 

Kalle Moberg - Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Fra Suite i a-moll, RCT 5

Allemande

Courante

 

Kalle Moberg