Denne artikkelen er hentet fra www.aftenposten.no Adressen
til artikkelen er http://www.aftenposten.no/kul_und/article.jhtml?articleID=515363 Oppdatert:
25.03.2003, kl 00:02
Forsker vil kutte teaterstøtten
- Mer støtte til danseband Kulturforsker Georg
Arnestad vil vri statlige støtteordninger over fra «elitekulturen» til de
mer folkelige kulturformer - som gammeldans, folkemusikk og
danseband.
ANN
CHRISTIANSEN - ann.christiansen@aftenposten.no
Folkelig
kultur. - De folkelige kulturuttrykk må tas mer på alvor, sier
Georg Arnestad, forsker ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han mener at
institusjonene - først og fremst teatrene - er for mye i kulturpolitikkens
sentrum.
Arnestad har skrevet artikkelen «Tilbodet veks, etterspørselen
stagnerer» i en bokserie utgitt av Forskningsrådet og Høyskoleforlaget. I
denne serien har 30 forskere skrevet hver sin artikkel, som innspill til
den kommende kulturmeldingen.
- Konklusjonen i min artikkel er at det har vært en sterk vekst i
det statlig finansierte kulturtilbudet i Norge, mens etterspørselen etter
denne kulturen i liten grad har holdt følge med veksten, sier Arnestad,
som mener det er på tide å ta en debatt om konsekvensen av at «staten
pøser penger inn i et statlig finansiert kulturliv der etterspørselen ser
ut til å stagnere».
Samme besøkstall
Og det er altså teatrene han først og fremst sikter til.
Forskeren viser til at institusjonsteatrene har omtrent de samme
besøkstall i dag som for 30 år siden - til tross for at antallet
institusjoner som er finansiert helt eller delvis av staten, har økt fra
10 til over 20 og at antallet teaterforestillinger har økt med 66 prosent.
Når folk likevel sier at de går mer i teater i dag enn før, har det
sammenheng med den sterke veksten i teatertilbudet utenfor institusjonene;
som privatteatre, amatørteatre og spell, hevder han.
- Men i Oslo går institusjonsteatrene så det suser for tiden?
- Ja, jeg hører det. Men tallene viser at det ikke er flere som går
i teater i dag enn for 30 år siden, og det må være et tankekors. Tankekors
nummer to må være at hovedingrediensene på institusjonsteatrene i Oslo er
musikaler og revyer, sier forskeren.
Pop og viktig
Hans hovedbudskap er at man i den statlige kulturpolitikken
bør ta mer hensyn til populærkulturen, fordi denne markedsfinansierte
kulturen er en viktigere del av livet vårt i dag enn på 70-80- tallet. I
dag etterspør folk pop-musikk, kino, film og TV, påpeker han.
- Tilbudet er blitt mer differensiert. Det er en del av
forklaringen på at etterspørselen etter den tradisjonelle
institusjonskulturen går tilbake, sier Arnestad, som mener at teater-
feltet kan ha noe å lære av de grep som er gjort for å endre filmstøtten.
- Mer prosjekt-støtte
Han skrev sin artikkel før scenekunstutredningen ble lagt
frem i fjor, men er enig i enkelte av synspunktene der.
- I likhet med flere kulturforskere har jeg forsøkt å ta til orde
for at den økende del av støtten bør frigjøres fra tradisjonelle
institusjoner og over til prosjekt- og program-finansiering, sier
forskeren, som ønsker en diskusjon om dette i forbindelse med den kommende
kulturmeldingen, og at det statlige ansvar for et godt og variert
kulturliv er i pakt med publikumsinteressen.
Til forsiden - Tilbake
til artikkelen |