Ottar Johansen

© fo2:r2

30-års siden hans trekkspilldebut i Universitetets Aula i Oslo

 

>> Konsertbildene

 

Medvirkende:

  • Tormod Ringnes

  • Oddmund Hammerstad

  • Wenche Karlsen

  • Jorun Brøterfallet (sang)

  • Eilert Engebretsen

  • Per Bredesen

  • Gunnar Gundersen

  • Per Stokkebryn

  • Ottar Johansen

  • Stian Carstensen

  • Erik Bergene

  • Tormod "Lillebror" Vasaasen

  • Rolf Lennart Legrem

  • Tor Seem

  • Oslo Trekkspillklubb

  • Nes Trekkspillklubb

  • Ottars kvartett fra 1960 med Tor Sannerud /Daniel Schau/ Egil Aanerud

 

For 30 år siden debuterte musikeren Ottar Johansen på trekkspill i Universitetets Aula i Oslo. I den anledning ble det arrangert stor konsert i Nes Kulturhus på Årnes 16. november 2003. Sjelden har vi opplevd at det har vært utsolgt for billetter til en trekkspillkonsert. 450 tilhørere var i overkant av hva storsalen kunne romme.

 

Stappende fullt var det også for 30 år siden i Aulaen, og den gang som nå også med flere fra Norges ”trekkspillelite” til stede. Det ble opplyst at Ottar hadde et stort og imponerende repertoar og stilte ikke med et eneste noteblad! Det gjorde han heller ikke på jubileumskonserten. Som vel alle vet er Ottar født med sterkt nedsatt syn, og det var ikke bare, bare å lære seg noter, men hans to søstre bidro aktivt med å tegne opp notene i stort format på plakater. Alt går, bare man vil!

 

Nes Trekkspillklubb, hvor Ottar er æresmedlem, åpnet konserten, som vanlig under ledelse av Wenche Karlsen. Nes Trekkspillklubb har holdt det gående i 28 år, - den samme alder som Ottar hadde da han debuterte i Aulaen. På melodien ”Lørdagstrall” fikk de med seg Ottar på torader. Deretter overtok ”Ottars Kvartett fra 1960” scenen, og det er visstnok fremdeles mulig å engasjere dem til dansespilling!

 

Mange av konsertdeltakerne hadde vært elever av Ottar. Stian Carstensen var elev i 4-5 år og har fått mye oppmerksomhet i media den senere tid, noe som har bidratt til å gjøre trekkspillet kjent ikke bare som soloinstrument, men i samspill med andre instrumenter. Under konserten stilte han imidlertid på scenen alene. Han åpnet med energisk bulgarsk bryllupsmusikk og så over til sofistikert jazz, ”Lullaby of Birdland”. Vi fikk høre en sekkepipeslått (luftslott?) og et potpurri på 45 låter avspilt på 4 minutter, hvorpå Ottar fikk beskjed om å gjøre seg klar til en duett de hadde spilt på 1980-tallet, nemlig ”Jolly Cabalero” i et imponerende tempo og helt på sparket. ”Ottar spiller jo aldri feil, han”, var kommentaren vi overhørte fra raden bak.

 

Deretter var det over fra tidligere elever til tidligere lærere. Rolf Lennart Legrem var Ottars 1. lærer. Sammen med Tor Seem fremførte de som trio 3 melodiøse komposisjoner.

 

Neste utøver var Erik Bergene, også en av Ottars tidligere elever. Det var Ottar som penset ham inn på melodibass og fikk han inn på Musikkhøgskolen. Han startet med 2 verk av Grieg skrevet for piano, men som også går fint å framføre på trekkspill, og avsluttet med en komposisjon av Pietro Frosini.

 

Ottar Johansen driver i dag fortsatt musikkskole og vi fikk også høre en av hans nåværende elever, Tormod Ringnes, i duett med sin lærer, Ottar. Tormod stilte med et Ranco Antonio-spill fra 1920-tallet Da konferansier og initiativtaker til jubileumskonserten, Ivar Thoresen Dagenborg, spurte om hvorfor han hadde et slikt gammelt spill, svarte han at han likte Jularbo godt og at denne musikken nettopp egner seg godt til gamle spill. Tormod og Ottar hadde med seg konferansier Ivar på gitar og Per Bredesen på bass. Samme kompet med Per Stokkebryn i tillegg på trommer måtte henge seg på Ottar da han avsluttet første avdeling med ”All of me” og ”I can’t give you anything but love”.

 

Kveldens andre avdeling ble innledet av Ottar i et par duetter sammen med sin mangeårige makker, Oddmund Hammerstad, som han traff i sin ungdom på en skole for svaksynte. Deretter ble det tre velkjente Frosini-melodier i duett med Wenche Karlsen. Så var turen kommet til en elev igjen – nemlig Tormod Vasaasen som fremførte tradisjonsmusikk i folkemusikkdrakt, dels på trekkspill og dels på torader, delvis som solist, men også i samspill med danske Kim Nielsen.

 

Det har nok vært, og er selvsagt fremdeles, mye musikk i familien Johansen idet neste par ut var Ottar og hans søster Jorun Brøterfallet, sang. Ottar fortsatte med å hylde sine to andre lærere, Ottar E. Akre og Torlaf Tollefsen, ved å fremføre henholdsvis deres komposisjoner ”Rapsodi ala czardas” og ”Tømmerhuggerdans” mens Oslo Trekkspillklubbs orkester rigget seg til på scenen under ledelse av ovennevnte Erik Bergene som også hadde arrangert de to stykkene som ble fremført, nemlig ”Spain” av Chick Corea og ”Broadway”, potpurri med div. komponister. Arrangementene var fengende, og det var heller intet å utsette på fremførelsen til tross for at klokken nærmet seg halv tolv.

 

Kveldens lydtekniker, Håkon Myrli, hadde også vært elev av Ottar Johansen. All ære til ham for utmerket lyd gjennom hele den lange kvelden som allikevel gikk så altfor fort.

 

 

Nedenfor følger litt info om Ottar Johansen: