|
... og
fløyte... |
Av
Arne
Kristian Gansmo, NRK.no/musikk..
Hør hele konserten på NRK P2 fredag 18. juli kl
19.30.
Den amerikanske
jazzstjernen Michael Brecker er en modig mann. Under
Moldejazz i fjor ble han spurt om han hadde hørt noe
norsk jazz.
- Farmers Market, svarte han, og la
til; De er noe av det villeste jeg har hørt. Hadde vært
moro å spille med dem en gang.
|
... og
trekkspill. |
Moldejazz tok han
på ordet, og torsdag 17. juli klokka 18.29 sto Michael
Brecker på scenen med Norges mest lekne gruppe Farmers
Market. Da hadde Farmers Market varmet opp med
balkanjazz ispedd Beatles-låta ”I feel fine”,
countryriff med litt banjoduell og Barry
White-negerkokken i South Park.
Ufortsigbar musikklek
Hvordan ville den
amerikanske superstjernen takle lydkaoset? Ville MB
importere FM inn i sin amerikanske jazztradisjon? Eller
ville han ta i mot invitasjonen om å bli med inn i
Farmers Markets uforutsigbare verden?
Et par
timer seinere hadde Michael Brecker fått seg en leksjon
i vill og uforutsigbar improvisasjon. Heldigvis. MB var
like leken som de andre på scenen. Han gikk modig inn i
Farmers Markets terreng. To og en halv time var alt de
hadde rukket å øve sammen før konserten.
For hva
skal man si til kinesisk ragtime og Duke Ellingtons ”In
a Sentimental Mood” i romanisk arrangement. Selv
Breckers egen komposisjon ”It’s been real” fikk et
totalt nytt uttrykk – nytt også for opphavsmannen.
Ekstrem improvisasjon
Improvisasjon i jazz
handler ofte om å skape variasjoner og assosiasjoner
innenfor rammene av et gitt verk eller standardlåt.
Farmers Market improviserer ikke bare over en låt. De
hopper til andre låter underveis – tilsynelatende uten å
ha avtalt det på forhånd.
Som da Stian
Carstensen i et fløytesolo plutselig havnet i ”Caravan”,
og resten av bandet bare falt inn i den nye låta. Så
godt kjenner disse gutta hverandre. På Michael Brecker
kommer slike stunt temmelig overraskende. Michael
Brecker brøt ut i latter, som han måtte mange ganger
under konserten. Og som kjent går det dårlig å le og
spille saksofon samtidig. Selv for halvparten av The
Brecker Brothers.
|
Trifon Trifonov
og idolet. Foto: Arne Kristian Gansmo,
NRK.no/musikk. |
Forbudt musikk
For bulgarske Trifon Trifonov var
møtet med Michael Brecker helt spesielt. På 1970-tallet
var musikk som The Brecker Brothers spilte forbudt i
østblokken. Etter en lang arbeidsdag på det bulgarske
landbrukskollektivet snek Trifon seg til å tjuvlytte på
brorens innsmuglede eksemplar av plata med nettopp
Michael Brecker og broren.
Nå sto de altså på
samme scene. For Trifon Trifonov ble nok møtet med
ungdomshelten vel høytidelig. Han var den eneste av
Farmers Markets medlemmer som framsto som litt hemmet av
det storfine besøket.
Uhøytidelig
De andre gjorde var alt annet enn
høytidelig. Stian Carstensen briljerte på trekkspill,
gitar og fløyte. Han var den som ledet an i leken.
Hvordan kan man ellers forklare påfunnet med å spille
el-gitar uten forsterker, bare holde den opp mot en
mikrofon, slik at hele salen må holde pusten for å høre
musikken. Vanvittig moro. Det syntes også Michael
Brecker.
Gitarist og lekevokalist Nils Olav
Johansen var ikke mindre leken. Han leverte komplett
radioteater med gitar og ulike stemmer. Komisk og
virtuost.
Trommeslager Jarle Vespestad lå tett
oppe i alle de kompliserte rytmeovergangene og påfunnene
fra Carstensen og Johansen. Finn Guttormsen på bass var
den eneste som holdt bakkekontakten, med sine rappe
fingre og beherskede kroppsspråk.
Intens
balkanjazz har en naturlig metningsgrense på langt under
en time. I møtet mellom FM og MB ble vi (og altså nevnte
MR. Brecker) bombardert med musikalske overraskelser i
over to timer. Bare musikere med en sterk selvtillit vet
hvor
|
Michael Brecker.
Foto: Arne Kristian Gansmo,
NRK.no/musikk. |
Farmers Market
Stian Carstensen – trekkspill,
gitar og fløyte
Finn Guttormsen – bass
Nils Olav
Johansen – gitar
Trifon Trifonov – altsaksofon
Jarle Vespestad – trommer
Gjest: Michael
Brecker - tenorsaksofon