Kulturpris til Bent
Av: Johannes Sundt
RØROS: I kveld tildeles gammeldansorkesteret
Dalakopas kunstneriske leder; folkemusikeren, komponisten og
plateprodusenten m.m. Bent Jacobsen (52) Røros kommunes kulturpris
for 2003. Overrekkelsen skjer på en kulturkveld i Sangerhuset.
Tildelingen av kulturprisen til Bent Jacobsen er
fortjent. Han er en dyktig utøver på mange instrument og en flink
komponist. Ikke minst har han vært en god ambassadør for Røros
gjennom sine mange gjøremål og var en sentral skikkelse i arbeidet
med å bringe folkemusikken tilbake til en framskutt plass under
Rørosmartnan. Han har inspirert mange folkemusikere og -dansere fra
Sverige og Danmark til å komme til Røros nest siste uke i februar
hvert år.
En dansk dreng
Bent Jacobsen er født 31. mars 1951 i Ebeltoft på
Jylland og fikk tidlig klassisk skolering av sin bestemor, som var
musikklærer. Allerede som treåring spilte han sine første låter på
trekkspill, instruert av bestemora. Senere drev hun barnebarnet
hardt ved pianoet, og eleven debuterte som pianist bare 13 år gammel
i Beethovens b-molls konsert sammen med Århus symfoniorkester.
Det var nok ikke så morsomt å sitte inne og øve mens
kameratene lekte utafor øvingsrommet. Gutten ble dyktig lei,
for å si det rett ut. Han ga opp spillinga etter debutkonserten og
begynte i murerlære i stedet. Fire år senere var han utdannet i
faget og vinket Danmark farvel for godt, 17 år gammel.
Ferden gikk til Heradsbygda ved Elverum der han hadde
ei søster som var gift. Han jobbet hardt som murer fra 1969 og kom i
kontakt med de senere storhopperne Jo Inge Bjørnebye og Johan Sætre.
Det var på denne tida duoen holdt på å slå i gjennom.
- Jeg satt barnevakt, passet Stig Inge Bjørnebye og
ble bitt av hoppbasillen, forteller Bent fra go’stolen i nyhuset
Paradiset ytterst på Stormoen i det Sigurd Pettersen setter utfor i
sitt andre hopp i Bischofshofen – og blir fulgt med falkeblikk av
hr. Dalakopa.
Fikk smaken på hopp
- Mitt første forsøk på et skihopp i en 30-meters
treningsbakke i Heradsbygd endte for øvrig med knall og fall i
ovarennet, men ved andre forsøk kom jeg fra luftferden stående. Da
var saken biff. Jeg fikk Jo Inge Bjørnebye som personlig trener, og
vinteren 1970 trente jeg hardt. Jeg gikk på ski 2-3 mil hver dag for
å oppøve balansen og hoppet i mange bakker i distriktet. Min
personlige rekord skriver seg fra Renabakken der jeg strakk meg til
90 meter. Det må være dansk rekord, humrer Bent Jacobsen.
Om sommeren trente han spenst ved å stupe, men en dag
gikk det galt. Han landet på hodet i elvebotnet med brudd i nakken
og fikk en psykisk sperre etter ulykken, mistet dristigheten og ga
seg til slutt med hoppinga.. Hoppskiene han fikk av Johan Sætre,
står fortsatt i vedbua på Stormoen, men hodepina etter ulykken fikk
han plages med i mange år.
Musikken igjen i høysetet
Først på 1970-tallet tar for alvor musikken nakkegrep
på Bent Jacobsen. Den blir en altoppslukende interessse og en
livsstil hos den unge danske. Han er stadig på farten på moped med
trekkspill og fele i bagasjen til forskjellige steder i Østerdalen.
Han knytter kontakter og blir blant annet kjent med Ståle
Blæsterdalen og Jo Øvergård i Atndalen.
En påskelørdag i 1973 spiller Øystein Sunde og han til
dans i Bjørnhollia turisthytte i Rondane.
- Jeg hadde øvd inn 20 låter med dansemusikk på
trekkspillet for anledningen, og repertoaret falt i smak. En
var ikke så nøye på det den gangen. Jo, Atndalen og Sollia tenker
jeg ofte tilbake på med glede. Der hadde vi det mye moro, sier Bent
Jacobsen før han smetter inn med at han også oppholdt seg et par år
i Kirkenes etter Elverumsoppholdet, gikk på skole og livnærte seg av
fotografering.
Skoleåret 1979/1980 er Bent Jacobsen elev ved Toneheim
folkehøyskole sammen med blant andre Eldar Vågan, Jens Petter
Moldvær og Ole Edvard Antonsen. Det blir tid til musisering – både
folkemusikk og klassisk. Høsten 1980 kommer han til Røros og får seg
husrom hos Mons Erling Harsjøen øverst i Mørkstugata. Senere flytter
han til Stormoen.
- Jeg har ikke angret på at jeg til slutt havnet på
Røros. Her har jeg bodd fast de siste 23 åra og har etter beste evne
forsøkt å utvikle meg musikalsk. Jeg har først og fremst Annar
Gjelten å takke for at det netopp ble Sta’en for meg. På sin lune
måte skrøt han av stedet og folket, og her fikk jeg snart gode
venner i folkemusikkmiljøet, minnes musikeren og komponisten.
Han nevner Hans Lisper, Ole Anders Feragen, Odd
Kristoffer Sundt, Arnfinn Sundt, Harald Gullikstad, Olav Nyhus, Mary
Barthelemy, Terje Elven, Eirik Hegstad og senere Jens og Arne
Nygård. Det ble spilt til dans og musisert med Laget hass Krestafer,
Fossegrimen, Dalaguta og i spellmannslagene i Glåmos og Brekken. Han
lærte av eldre spellmenn og trekker fram Einar Galåen som en god
læremester.
I 1985 stifter han Dalakopa, og den musikalske
snøballen begynner å rulle for alvor. Det blir Spellemannspris og NM
og nordisk mesterskap i gammeldans og gode plasseringer i
Titanofestivalen og Kappspell. Et danseglad publikum lar seg
sjarmere av Dalakopa. Gruppas humør og innsats på podiet smitter
over til dansegolvet, og orkesteret har en rekke engasjement i Norge
og Norden. På hjemmebane er det færre
- Det er vel noe med at det er vanskelig å bli profet
der en bor. Men det har kommet seg. Jeg tror Dalakopa har bidratt
til å gjøre Røros, martnan og folkemusikken kjent utover landet, og
vi hviler ikke på laurbærene. Lørdag spiller vi hiva gammeldans
under en fest i Nordahl Bruns gate i Oslo, og CD-en min fra høsten
2003, Wild Nature, tror jeg mange likte. Det setter jeg pris på.
Ikke rik på musikk
Bent Jacobsen bedyrer oss at han ikke har blitt noen
rik mann på sin musikalske karriere.
- Som plateprodusent fra 1989 bruker jeg å si at ”jeg
er en sosialkurator for fattige musikere”. Det har blitt mange timer
i lydstudio for skral betaling. Jeg er nok en perfeksjonist som
higer mot det perfekte. Hver innspilling har sin sjarm. Har det
blitt noen kroner i overskudd, har jeg investert i utstyr, sier Bent
Jacobsen.
- Hva kjennetegner ei god framføring?
- Den skal ikke være flat, men ha liv,driv, takt og
rytme, et godt arrangement, dansbarhet og ledig og fin framføring.
Det sier den rutinerte dommeren, og en pols skal spilles slik at
”..en får tid til å sette bakfoten”.
- Hvilke fire favoritter vil du rangere?
- Det må bli to valser, en pols og en
galopp: Bergrosa, en skikkelig innertier, en lyrisk og flott
dansevals. Deretter liker jeg å spille min egen vals Rannveig,
komponert i USA i 1994 til min eldste datters 18-årsdag. Så nevner
jeg Storbrekkingen og til slutt Silbaætno av Mikael Segerstrøm.
Det har blitt mørkt ute. Blokka er full, og
samboerparet Mette Laine Rasmussen/Bent Jacobsen har andre sysler
fore. Mette skal opp til eksamen neste dag. Dramaturgen utdanner seg
nå til vernepleier og ønsker å arbeide med psykisk utviklingshemmede
når hun er ferdig med skolen. Bent skal på butikken, og så stikker
kanskje kompisen Olav Nyhus innom. Mette og Bent møttes for øvrig på
Vrå folkehøyskole på Nord-Jylland i 1998 undeer et ukeskurs i
internasjonal folkemusikk og flyttet inn i Paradiset på
Stormoen nyttårsaften 2002.
Tilrettelagt for web av: Arne
Ingar Bækken