Trekkspill i Gamle Logen, Oslo

© fo2:2re

 

Søndag 17.oktober 2004 arrangerte Norske Trekkspilleres Landsforbund (NTL) ”Årets Trekkspillkonsert” i Gamle Logen i Oslo sentrum – et av byens eldste og vakreste kulturhus. På denne dag for 33 år siden – i 1971 – ble for øvrig forbundet stiftet. Det var på forhånd annonsert med oppsett av busser 10-15 mil fra Oslo slik at det kommunikasjonsmessige ikke skulle være til hinder. Allikevel sviktet tilhørerne, og salen var mindre enn halvfull.  Vi talte omlag 100 personer. Det er mange år siden sist NTL arrangerte en konsert med musikk fremført på trekkspill i hovedstaden.

 

   

 

   

  Moss Spellemannskompani          

 

Moss Spellemannskompani fikk æren av å åpne konserten med komposisjonen Patchwork som de også framførte under NM på trekkspill i Malm i juni i underholdningsklassen. Stykket egner seg virkelig til underholdning og handler i korte trekk om bueførerne og belgførerne og innpass i hverandres verdener. NTLs leder, Kjell Olsen, ble så fascinert av framføringen i Malm at han resolutt spurte dem om de kunne tenke seg å delta i Gamle Logen. Moss Spellemannskompani benytter, i tillegg til trekkspill, feler, blåseinstrumenter og slagverk. Spellemannskompaniet består dessuten av mange særdeles unge trekkspillelever, slik at når det i denne konserten skulle legges vekt på unge utøvere, må i alle fall dette målet sies å være oppnådd.

 

   

 

 

Ung var også neste utøver – Yngvild Vivja Haaland Ruud, 14 år fra Asker. Yngvild deltok også på NM på trekkspill i Malm og stakk av med ikke mindre enn 3 førsteplasser i klassene duetter t.o.m. 14 år, solist 12-14 år og varietémusikk. Tidligere år har Yngvild også forsynt seg godt av medaljebordet. Unge Yngvild har rukket å bli meget scenevant og hadde en overbevisende framføring med sitt bidrag til konserten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Yngvild Ruud          

 

   

 

   

  Ida (t.v.) og Live          

 

Scenevante er også et ord man kan bruke på Live Berger Brekke og Ida Løvli Hidle. Jentenes navn har allerede florert på premielistene under NM på trekkspill i flere år. Senest i år vant de 1. plass i klassen for duetter f.o.m. 15 år. De har en utrolig kjemi, og de har alltid øyekontakt med hverandre på scenen. Deres innlevelsesevne i musikken, i tillegg til å kjenne hverandres spillestil, er deres store styrke. De hadde valgt et krevende repertoar, og vi regner med at de neste utøverne etter pausen også må innrømme at disse jentene allerede har nådd meget langt.

 

   

 

   

  Lars (t.v.) og Stian          

 

Stian Aase og Lars Røyseng  - også kjent som Duo Jupiter – presenterte verk av Bach, Piazzolla og Schalajew med imponerende musikalske og tekniske ferdigheter. Guttene har også operert under navnet Duo Oslo som de benyttet da de deltok i den 41. internasjonale akkordeon-konkurransen i Klingenthal i mai og eneste deltakere fra Skandinavia. Her oppnådde de en flott 5. plass i duett-klassen. Stian og Lars framførte til slutt i sin avdeling av konserten ”Det står en snøball...på toppen av fjellet”. Denne snøballen har nok begynt å rulle for lengst, for duoen spilte bedre enn noensinne.

 

   

 

   

  Mona Holm          

 

   

 

 

Mona Holm viste også at hun er på vei mot toppen med sitt durspill. Mona så ut til riktig å kose seg med musikken hun framførte. Hun tok en pause i musikkstudiene i fjor, men ser nå ut til å ha funnet tilbake til den musikken hun selv trives med. Ikke minst beviste hun at hun selv er en meget dyktig arrangør. Toraderpoesi med diktlesing og Mona som bakgrunnsakkompagnatør var et uvanlig og vakkert innslag. Fingerferdighetene er det heller ikke noe i veien med etter å ha hørt ”Maurenes inntogsmarsj” av Tom W. Rustad.

 

 

 

 

 
 

 

   

 

 

Den svensk/finske profftrekkspilleren Ari Haatainen, født 1961 i Helsingfors, var invitert til å avslutte konserten. Han har akkompagnert Pavarotti ved flere anledninger og begynte å spille trekkspill i 10 års alderen. Har hatt gitt ut 15 CDer samt vunnet Coupe Mondiale, men fremførelsen i Gamle Logen denne søndagen bar ikke preg av det. Den ble dessuten skjemmet av tekniske feil, dårlig rytmikk og dynamikk, men showet var det ingen ting å si på. Repertoaret bestod av klisjepregede egne arrangementer av mer eller mindre kjente musikalske musette-”svisker”. Spørsmålet er om det er en slik utøver som skal fremstilles å være et forbilde for de unge fremadstormende utøverne på denne konserten.

Vi har blitt fortalt at han for tiden er ansatt av det tyske elektrokonsernet BOSCH som ”entertainer” ved messer, møter m.m. Det er mulig at han der møter et mindre kresent publikum.

 

 

 

 

Til tross for dette nokså skuffende innslaget var det alt i alt en meget bra konsert med stor variasjon, og det er virkelig moro å se at det er en fin tilvekst av mange unge utøvere som forhåpentligvis vil fortsette å spille og glede tilhengere av musikk på trekkspill i årene framover i mange slags sammenhenger. Men vi tror nok at NTL - som sier dette skal bli et årlig arrangement - burde gjøre adskillig mer for å sørge for bedre oppslutning om arrangementet, det fortjener både utøverne og vi andre som har interesse for å skape litt liv og blest omkring instrumentet.