Eksamenskonsert

i tangoformer -

Espen Alfred Leite

© fo2:2re

Norges Musikkhøgskole

Levinsalen

15. juni 2004

Medvirkende:

Seraphin Tangoensemble:

Andre Bongard, piano

Jon Mehus, fiolin

Andreas Karlsen, gitar

Nils A. Bergaust, bass

 

Bård Bratlie, sang

Geir-Otto Nilsson, gitar

 

   

© fo2:2re

   

  Seraphin Tangoensemble       Seraphin Tangoensemble  

 

   

© fo2:2re

 

Program

Astor Piazzolla (1921-1992):

La Camorra I (1992)

 

Maki Ishii (1936-2003):

Tango Prism (1987)

 

Tomas Gubitsch (1957-):

Villa Luro (1989)

 

Jukka Tiensuu (1948-):

Fantango (1984)

 

Mauricio Kagel (1931-):

Tango Aleman (1977/78)

 

Astor Piazzolla (1921-1992):

Concierto para Quinteto

 

  Deler av Seraphin og Bård Bratlie          

 

Espen A. Leite avholdt sin eksamenskonsert i hovedfag kammermusikk i Levinsalen på Norges Musikkhøgskole i Oslo 15. juni 2004.

 

5. juni 2003 holdt han sin hovedfagskonsert og valgte den gang bl.a. et par verk av Arne Nordheim. Vi har imidlertid forstått av Leites befatning med Seraphin Tangoensemble at han har en spesiell forkjærlighet til Astor Piazzollas musikk.

Leite hadde valgt tango som tema for denne eksamenskonserten. Piazzolla har komponert 3 ”camorraer” som betyr krangel. Espen åpnet ”krangel nr. 1” med hjelp av Seraphin Tangoensemble, og tittelen egner seg godt til den heftige tangorytmen. Piazzolla fikk nemlig ikke anerkjent sin musikk i hjemlandet før etter sin død i 1992, og ble regelrett banket opp både titt og ofte hvis han viste seg i sin hjemby – derav muligens navnet ”Camorra”.

 

Det neste nummeret av japanske Ishii fremførte Espen solo. Tango Prismo er skrevet i et mer moderne tonespråk og baserer seg på ”La Cumparsita” og ”Tango Jalousie”.  Joda, etter å ha blitt fortalt forannevnte av Leite kunne vi såvisst dra kjensel på de to kjente tangoene – innimellom – for hvor ble til slutt tangorytmen og melodien i stykket av? Leite var i alle fall sikker på at japaneren ikke ville ha kommet tilbake i levende live hvis han hadde reist til Argentina.

 

Gubitsch var mer kjent som gitaristen i Piazzollas kvintett og ikke som komponist. ”Villa Luro”, som er en bydel i Buenos Aires, ble fremført av Leite og Geir-Otto Nilsson på gitar. En riktig så fyrrig komposisjon.

 

Den finske samtidskomponisten Tiensuu har laget ”Fantango” der ingen artikulasjon eller styrkebetegnelser er angitt på noten. Dermed stod Leite relativt fritt til å tolke denne musikken. I alle fall kan vi garantere at det låt helt utmerket med Leites fortolkninger og soloframføring.

 

Nok en samtidskomponist var Leites utvalgte – den tyskbosatte argentineren Kagel. Komposisjonen var både teatralsk og humoristisk. Deler av Seraphin medvirket også her, og Bård Bratlie sørget for den vokale biten i stykket der uten tvil den argentinske uttrykksfulle teksten var meget viktig (selv for de som ikke forstår språket).

 

Ikke overraskende hadde Espen valgt en av Piazzollas vakreste komposisjoner til avslutning, hvor komponisten oppsummerer det meste av sine mest karakteristiske musikalske sider.

 

Stående applaus fra de fremmøtte resulterte i et balkansk ekstranummer til ære for lillebroren.

 

Espen Leite har sin andre eksamen i hovedfag til høsten som også skal avholdes på Norges Musikkhøgskole – følg med på www.trekkspill.no.

 

Anbefales!