Konsert

   

 

 

Sigmund Groven

Sommaren som var (urframføring)

 

1. Solmorgon

 

2. Rusletur

 

3. Sprett og sprell

 

4. Blonde netter

 

5. Laurdagskveld

 

 

Trad./arr. Jon Faustad

Bruremarsj frå Akershus

 

 

Nils Ursin

Stor-vals

 

 

Oluf Melvold

Gallopp briliante

 

 

Anders Viken

Vaknande vår

 

Felegalloppen

 

Sommarkveld i Jølster

 

 

Jon Faukstad/

Per Sæmund Bjørkum

Eit bondebryllup

 

 

Jon Faukstad (trekkspill) og Per Sæmund Bjørkum (fele) avholdt konsert i nasjonalromantikkens tegn – en konsert i grenseland mellom klassisk og folkemusikk i følge dem selv. Arenaen var Asker Kulturhus (4. februar), men etter den stemningsfulle musikken å dømme kunne vi like gjerne befunnet oss i en sal på Nasjonalgalleriet.

         

 

   

© fo2:2re

   

 

   

© fo2:2re

 

Hovedverket denne kvelden var Sigmund Grovens suite ”Sommaren som var”, som ble urframført denne regntunge fredagskvelden. Komposisjonen var i en meget karakteristisk ”Groven-stil” og dermed lett gjenkjennelig i så måte, men med positivt fortegn. Groven har sans for vakre harmonier, og arrangementet var perfekt for kombinasjonen fele og trekkspill, ganske sikkert også p.g.a. at munnspill og trekkspill er instrumenter i ”frittsvingende metalltunge-familien”. Komponisten var selv til stede i salen og var synlig fornøyd med framføringen.

 

 

 
 

  Sigmund Groven på hurtig vei ned i salen etter mottakelse av blomster.          

 

   

© fo2:2re

   

 

Nils Ursin (1800-1862) fra Ullensaker på Romerike ble også trukket frem. Hans komposisjoner ble først gitt ut av etterkommerne etter hans død, men dette må ha vært en allsidig kar som både var organist, kordirigent, dansemusiker og ganske sikkert bonde. Sønnen til Nils, Fredrik Ursin, dannet også den ”Ursinske kvartett”, som i tillegg drev med undervisning. Neste komponist på programmet, Oluf Melvold, hadde der gått i god skole til tross for at han var blind.

     

Anders Viken, født i 1898, var lærer og meget interessert i filolinspill, noe ”Felegalloppen” kunne bekrefte. Han kunne alle Bachs fiolinsolosonater utenat og har komponert både for fele og hardingfele. De to tonediktene som Faukstad og Bjørkum presenterte var i beste nasjonalromantiske stil, og ”Sommarkveld i Jølster” inneholdt både kulokk, bruremarsj og springar. I hovedsak hadde fela den ledende melodi-stemmen, og trekkspillets muligheter til vakre akkorder og harmonier ble utnyttet fullt ut.

 

 

   

© fo2:2re

 

Framføringen av ”Eit bondebryllup” bar virkelig navnet med rette. Her var det både bruremarsj fra Gudbrandsdalen – den såkalte ”Mette-Marit-marsjen” – salmetoner, brudevals, springleikkuler og halling, som ga assosiasjoner for byfolk som aldri har opplevd et landsens bryllup.

 

Ekstranummer måtte også til før de to fikk seg en velfortjent pause og fortsatte med dansespilling et par timer til denne kvelden.

 

Takk for mye fin og vakker musikk!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

© fo2:2re

     

  Både utøverne og komponisten synlig fornøyde.