Ny CD med norsk kammermusikk

 

Alle foto: © fo2:2ne

 

Jon Faukstad (1944) er professor med fagområde akkordeon ved Norges Musikkhøgskole (NMH) i Oslo.  I tillegg har han sammen med 1. amanuensis i felespill ved NMH, Per Sæmund Bjørkum, opprettet JPS-records – et lite, men glimrende plateselskap hvor de da kan ha kontroll med alt fra layout til selve utgivelsen. JPS-records 2. utgivelse ble sluppet 3. september i Levinsalen på NMH. CDen heter ”Accordion Chamber” og inneholder nyskrevet norsk kammermusikk for akkordeon. Det innovative ved denne utgivelsen er bruk av CDen ikke bare som lydbærer, men også som datamedium. Her følger notemateriale med stemmer og partitur vedlagt som datafiler og kan skrives ut fra PC eller MAC. Dette er så langt fra noe ”mac-verk”. Høgskolen driver omfattende forsknings- og utviklingsvirksomhet (FoU), og Faukstads arbeid føyer seg pent inn i rekken av de mange utgivelsene i deres publikasjonsserie.

 

 

 

   

          Jon Faukstad er en god forteller  

 

   

 

 

Ideene stammer helt tilbake fra Faukstads studietid i København sammen med Mogens Ellegaard. Her ble det utløst en begeistring for å få trekkspillet implementert blant andre instrumenter og utvikle originalmusikk som kunne stå på egne ben. Det måtte gjøres attraktivt for kjente musikere på andre instrumenter å være medspillere. Denne ideen brant Jon Faukstad for.

 

Hensikten med utgivelsen av ”Accordion Chamber” er også å dokumentere norsk musikk og forsøke å medvirke til at den blir brukt. Norsk er dessverre ikke det mest utbredte språket i verden, og skal den favne videre kommer man ikke utenom engelske oversettelser. Øistein Sommerfeldts verk ”To villkirsebær” og ”Trekløver” er blant de oversatte verk.

 

 

 

 

   

 

   

  Sopranen Helga Botn medvirket på Inger Hagerups tekst "Alt er så nær meg", tonesatt av Øistein Sommerfeldt.       Hans Christian Bræin og Jon Faukstad i "Canzonetta".  

 

CDens innhold er sammensatt av nyere og eldre innspillinger, ja helt tilbake til 1983 der det i uroppføringen av Olav Anthon Thommessens verk, innspilt i NRKs Store studio, ”Akk og kved” eller ”Leddgiktsfønk for tre”, i tillegg til akkordeon er utvidet med slagverkinstrumentariets farger og rytmiske muligheter. Den engelske oversettelsen har blitt: ”A Chord? D’accord!”, men et godt alternativ kunne ha vært ”Uff-da”.

 

Dag Schelderup-Ebbes ”Canzonetta” for klarinett og akkordeon fra 1974 er en uttrykksfull komposisjon som beveger seg i grenseområdet mellom tonalitet og atonalitet, og krever nok derfor flere lytteomganger før man blir fortrolig med den.  Synes man dette blir for tungt, får man heller ”spole” frem til Sigmund Grovens ”Sommaren som var” i 5 satser. Her drar man kjensel på norsk folkemusikk som er knyttet sammen på en særdeles smakfull måte.

 

Musikken på denne CDen gir kort fortalt et tverrsnitt av det norske komponister har skrevet for kammermusikalsk besetning med akkordeon som sentralt instrument. Her kan man få mange fine ”lytteopplevelser”.

 

   

 

   

  Per Sæmund Bjørkum og Jon Faukstad       ...og etter konserten var det CD-slipp og autografskriving.  

 

 

 

Medspillere:

 

Helga Botn, sopran

Friedrich Lips, akkordeon

Tom Karlsrud, akkordeon

Bjørn Rabben, slagverk

Hans Christian Bræin, klarinett

Per Sæmund Bjørkum, fiolin

 

 

Pressemeldingen