Alle foto: © fo2:2ne  og © trekkspill.no

Tekst: omarbeidet etter Svetislav Mitic

Copyright © 2001-2009

Balkanske rytmer på Grønland

POEMUSBALKANICUS

 

 

Onsdag 10. juni 2009 inviterte orkesteret Poemus Balkanicus til konsert med musikk og sang til balkanske rytmer i Oslo Internasjonale Kultursenter og museum som har beliggenhet i Oslos mest fargerike bydel, Grønland.

 

Poemus Balkanicus har eksistert i over 3 år, først som trio Poemus og i ca. ett år som orkester med 5-6 musikere, hvor alle medlemmene kommer fra forskjellige områder i ex-Jugoslavia. De har forskjellig bakgrunn og kulturelle røtter, men samtlige er nå bosatt i Norge.

 

Orkester Poemus Balkanicus spiller originalmusikk fra tidligere Jugoslavia, Øst-Europa og Balkan blandet med sigøynermusikk i egne arrangementer og gir dermed musikken en særegen stil.

 

Kveldens program var tiltenkt som en musikalsk reise gjennom forskjellige deler av tidligere Jugoslavia.

 

I første del av konserten ble publikum tatt med på et besøk til tre områder: Midtre og sørlige deler av Serbia, Vojvodina nær grensen til Ungarn og Makedonia. Serbisk folkemusikk har alltid vært påvirket av musikken fra nabolandene, Ungarn, Romania, Bulgaria, Makedonia og Albania. I det serbiske potpurriet sammensatt av 17 melodier kunne man også merke elementer fra tyrkisk og gresk musikk.
 

Det andre potpurriet var fra det serbiske Vojvodina-området, og vi fikk en smakebit av ungarsk musikk som er dyrket og spilt der, da en stor del av befolkningen i Vojvodina er ungarere. Her fikk vi høre Milan Petrovic på solo piano og til slutt i potpurriet en heftig czardas.

 

Første del av programmet ble avsluttet med en musikalsk reise gjennom Makedonia i 15 melodier. Makedonsk folkemusikk er enestående der det ofte benyttes taktarter med inndelinger som 7/8, 9/8 og 11/8.

 

         

  Zlato Orucevic, vokal       Svetislav Mitic, trekkspill og vokal  

 

       

  Milan Petrovic, piano   Izet Hajdarevic, trommer - også kalt bare Zo   Aleksandar Pavlovic, trekkspill og vokal  

 

Andre del av konserten bestod også av tre deler.

 

Reisen startet denne gang gjennom Bosnia og Hercegovina som også er et multikulturelt område. Her møtes de tre største religioner. Dette gir musikk med mange spenninger og følelser. Derfra kommer en musikalsk stil som heter 'sevdalinka', noe som tilsvarer 'blues' i Amerika, 'chanson' i Frankrike eller 'fado' i Portugal.

 

Potpurri nummer to ble så en kort reise gjennom Kroatia og Slovenia, og ga publikum et innblikk i en noe annerledes musikk som har mer mediteransk preg og ligner mer på vest-europeisk folkemusikk.

 

Programmet ble avsluttet med et potpurri bestående av sigøynermusikk, som egentlig alltid har influert all verdens musikk. Spenningen og lidenskapen i denne musikken er så engasjerende at ingen lyttere er i stand til å forbli upåvirket.

 

Og heller ingen av lytterne denne kvelden forlot konsertsalen upåvirket etter nærmere to timer med heftige rytmer og uodde, eller såkalt "truede" taktarter. Mange av publikummerne hadde også sin opprinnelse fra Balkan-området, og naturlig nok var flere av melodiene i potpurriene kjent stoff for disse som sang med av full hals og klappet takten når de følte for det. De dyktige amatørmusikerne på et høyt plan sørget for en uforglemmelig kveld, og slapp ikke unna ekstranummer.  

 

         

  Frank Andresen, konferansier       Et mer enn entusiastisk publikum  

 

         

 

         

 

Bandets medlemmer:

 

Izet Hajdarevic, trommer

Milan Petrovic, piano

Aleksandar Pavlovic, trekkspill og vokal

Svetislav Mitic, trekkspill og vokal

Zlatko Orucevic, bandets vokalist og grunnlegger av Poemus Balkanicus