På Stovner 1.2.2009:

Alle foto og tekst: © fo2:2re  og © trekkspill.no

Copyright © 2001-2009

     

trekkspill, toradere og rekvisita

 

 

Trekkspillmusikk og sånn...

 

Føler du deg underernært på ordentlig trekkspillmusikk kan du like godt merke deg tid og sted der du kan få rettet på dette: Stovner kirke i Oslo den første søndag i februar hvert år. Slik har det vært de siste 20 årene etter at Aage Thuen tok initativet til trekkspill- og korkonsert i 1980. Oslo og Akershus krets av NTL (Norske Trekkspilleres Landsforbund) og Stovner Menighet har så holdt denne tradisjonen i hevd, og de siste årene har det vært Frank Andresen, Bente Midtsveen og Bjørn Paul Johnsen som har lagt hodene i bløt for å finne fram til et variert program.

 

         

  Halden Trekkspillklubb          

 

Halden Trekkspillklubb med stiftelsesdato 27.11.1958 åpnet årets konsert 1. februar 2009 med "Halden Trekkspillklubbs marsj" komponert og arrangert av deres egen Kjell Finholt. De holdt i fjor en egen jubileumskonsert, og fikk presentert mye av stoffet derfra også for de fremmøtte i Stovner kirke. De 11 trekkspillerne med gitar, kontrabass og basstrekkspill hadde flere trekkspillmarsjer på programmet samt mer god, gammel trekkspillmusikk av de legendariske trekkspillvirtuosene og komponistene Pietro Frosini og Guido Deiro. Kveldens riktige godbit fra Halden TK var "Morgenstemning" av Edvard Grieg i et interessant arrangement av J. Ostroumov og Tor Hveding.

 

Halden TK har flere gode krefter å ta av, og mellom klubbens 1. og 2. avdeling fremførte Yngvar Strøm og Pål Arve Solberg både marsj, konsertvals og polka fint akkompagnert av Ole-Herman Finholt på gitar og allestedsnærværende Per Bredesen på kontrabass.

 

         

  Tor Hveding (t.v.) er musikalsk leder sammen med Simen Korsvold. Per Bredesen på kontrabass var innlånt for anledningen og hadde mange nye noter å forholde seg til...       Pål Arve Solberg (t.v.) og Yngvar Strøm i trekkspillduetter akkompagnert av Ole-Herman Finholt på gitar og Per Bredesen på kontrabass.  

 

       

Etter pausen, som er den viktige sosiale delen av konserten, stod Rosenhofkoret oppstilt. De ble stiftet i 1954 som et pikekor, men har utviklet seg til et blanda kor som i dag teller over 40 medlemmer. Dirigent Tage Tysland stod for arrangementene av "Ave Maria" , "Three Shakespeare settings" og engelske madrigaler.

 

 

Endelig var det unge Yngvild Vivja Haaland Rud sin tur til å avslutte kveldens program. Hun spiller både piano og trekkspill og har vunnet solistklassen i NTLs Norgesmesterskap hele 6 ganger. For tiden er hun med i Oslo Trekkspillklubb og har de 2 siste årene hatt Erik Bergene som lærer. I oktober i fjor deltok hun på VM på trekkspill (Coupe Mondiale) i Glasgow i Skotland og fikk en høyst respektabel 8. plass.

 

 

  Rosenhofkoret          

 

         

  Yngvild Vivja Haaland Rud har uten tvil nådd meget langt med musikken...       ...og vi gleder oss til å følge henne videre  

 

Yngvild utmerket seg tidlig som en lovende trekkspiller, og hun utvikler seg musikalsk stadig videre. Hun hadde en fin framføring av transkripsjonen "Preludium og fuge i fiss-dur" fra Das Woltemperierte Klavier av J. S. Bach. Det atonale originalverket skrevet for trekkspill av A. Nordheim, "Flashing", fremførte hun stødig og interessant. Kveldens siste konsertnummer var 1. og 3. sats av "Russisk suite" av Chenderev, som er så langt fra den atonale verden som man kan komme. Vi husker den godt da Frode Haltli spilte den i TV2's "Talentiaden" i 1991, og tok fagjuryprisen. Yngvild hadde en minst like vakker framføring og høstet trampeklapp - bare så synd at ikke så mange flere fikk med seg denne trekkspill- og korkonserten. Det nytter i alle fall ikke å klage over at det ikke er noe "trekkspillmusikk" å høre lenger...

 

       

Trekkspillkonserter i Stovner kirke