40 ÅR MED TREKKSPEL PÅ

MUSIKKHØGSKOLEN!

 

FESTKONSERT

TIL

JON FAUKSTAD

 

23. juni 2012

Norges Musikkhøgskole, Lindemansalen

>> Se også artikkelen om "Accordion Chamber" - CD med norsk kammermusikk (2007)

Alle foto og tekst: © fo2:2re, © fo2:r2  og © trekkspill.no

Copyright © 2001-2012

 

Etter å ha vært 40 år i musikkens tjeneste ved Norges Musikkhøgskole (NMH), går professor Jon Faukstad en annen daglig tilværelse i møte. En høyst uformell, selvoppnevnt frivillig komité bestående av Frode Haltli, Per Sæmund Bjørkum og Erik Bergene, fant ut at en musikalsk festkonsert måtte være en passende gjenytelse til mannen som nå slutter i sitt yrke som professor ved NMH. Det var dessverre ikke mulig for komiteen å holde konserten helt hemmelig for Faukstad, men mye av programinnholdet ble han nok overrasket over å høre.

 

 

 

 

 

 

 

Faukstad har sin eksamen fra 1972 ved «musikk-konservatoriet» i København. Det var den gang en sensasjon at noen tok en slik utdannelse på trekkspill, og dette var stoff i både danske og norske aviser. Han startet så som timelærer for Lindemans legat før NMH var et faktum i 1973. Hans første elev var Einar Amundsen og var også hans eneste elev i 3 år. Faukstad har hele tiden arbeidet tverrfaglig og hatt en åpen holdning til musikalske genre. Ikke minst har han alltid hatt et brennende engasjement for trekkspillet som instrument, og han har trolig hatt en finger med i spillet for at folkemusikk har blitt fullt ut akseptert i «musikkens verden». Også innen samtidsmusikken har trekkspillet funnet sin plass. Hans gode venn og kollega som han møtte i gangene på NMH, Olav Anton Thommessen, fortalte om hvor vanskelig det er å komponere musikk for instrumentet om man ikke kjenner dets muligheter og begrensinger. Hans komposisjon "Akk og kved" måtte skrives om flere ganger og gir både utøvere og lyttere musikalske utfordringer. "Nå kan du sone resten av straffen i frihet", uttrykte Thommessen det. "Livet er ikke bortkastet og musikken spirer i alle retninger." Ikke minst er det hyggelig å konstatere at trekkspillet i dag har innpass i  de fleste genre.

 

Trekkspelorkester med tidlegara og noverande studentar - "Svenneprøva" (Jo Asgeir Lie, arr. Erik Bergene)

 

Vi ble tidlig varslet om å holde av lørdag 23. juni og tenkte som så at St. Hans-aften kanskje ikke var det beste tidspunktet å få folk til å møte opp til en slik konsert. Der tok vi feil. Levinsalen på NMH var opprinnelig tenkt som konsertlokale, men etter hvert som foajeen fyltes, fant komiteen ut at et arenaskifte måtte til. Omkring 250 interesserte publikummere fylte så Lindemansalen som helt fullsatt rommer 360. Tidligere på dagen hadde det vært foredrag og masterclass for studenter om bl.a. ny russisk musikk ved Friedrich Lips og Jon Faukstad.

 

Per Arne Glorvigen og "Tango for 3" - "Tristezas de un AA" (Astor Piazzolla)

 

 

 

 

 

Per Arne Glorvigen

 

"Det blir lite prat og mye musikk i kveld", var åpningsordene fra komiteens primus motor, Frode Haltli. Et trekkspillorkester på 22 utøvere av tidligere og nåværende studenter var satt sammen for anledningen, og de åpnet konserten med den passende tittelen "Svenneprøva" av Jo Asgeir Lie i arrangement av Erik Bergene -begge tidligere studenter ved NMH. Per Arne Glorvigen med sin gruppe "Tango for 3" fulgte så opp med "Tristezas de un AA" av Astor Piazzolla. Stian Aase og Lars Røyseng er også begge tidligere NMH-studenter og i dag bedre kjent som "Duo Jupiter". De presenterte "L'Hiver" av Anatoly Schalajew.

 

Neste mann ut var Sven Nyhus. Han fylte nylig 80 år og i den forbindelse ble det arrangert en festkonsert til ære for ham på NMH. Nyhus og Faukstad har spilt mye sammen opp gjennom årene. "Jeg skulle ønske at alle i verden likte trekkspill for det er så fint", uttalte Nyhus før han på fela fremførte polsen om en fjellbonde - "Sulhusgubbens drøm" - og den andre polsen om "Bergsmeden" til minne om de gamle spillemenn på Røros som var smeder.

 

 

 

 

 

 

Sven Nyhus - "Sulhusgubbens drøm, pols" og "Bergsmeden", pols av Sven Nyhys Jon Faukstad - så ut som han koste seg underveis

 

Ingunn Stræte Lie var ferdig med folkemusikkstudiet ved NMH i 2009 etter såkalt mastergradsstudium med fordypning. I tillegg til masterkonsertene skrev hun en avhandling om trekkspilltradisjoner "Springarspel" i Hallingdal. Les om hennes eksamenskonsert her. Jon Faukstad skrev i sin tid om enraderen i sin hovedfagsoppgave. Han har også skrevet bok og reiste rundt og gjorde opptak i denne forbindelse. I så måte var han en av de første som tok tak i det emnet for å dokumentere det for ettertiden. Den diatoniske enraderen er forløperen til det «moderne» kromatiske trekkspillet og Ingunn valgte å framføre "Silde-Per" - en hallingspringar på en enrader fra 1800-tallet.

 

 

 

 

 

 

Stian Aase og Lars Røyseng - "L'Hiver" (Anatoly Schalajew) Ingunn Stræte Lie - "Silde-Per", hallingspringar på einrader

 

 

 

 

 

 

Britt Pernille Frøholm og Irene Tillung - "Andrea Berge", hamborgar frå Sogn Jens Brekke - "Ein vossastubb av Per Sivle", segni om huldresølve

 

Britt Pernille Frøholm (fele) og Irene Tillung (trekkspill) framførte så "Andrea Berge", hamborgar frå Sogn, i arrangement av Tillung. Dette ble etterfulgt av et verbal innslag på ekte vossamål av Jens Brekke med lue og feilknappet strikkejakke - "Ein vossastubb av Per Sivle" - segni om huldresølve.

 

Jon Faukstad har arrangert flere slåtter og springleiker fra Gudbrandsdalen. Disse ble fremført som soloinnslag og i fellesskap av Håkon Høgemo, Johan Egdetveit, Frode Haltli, Jo Asgeir Lie, Irene Tillung og Eilev Øverbø.

 

F.v.: Johan Egdetveit, Eilev Øverbø, Irene Tillung, Jo Asgeir Lie, Frode Haltli - "Slåttar av Anders Viken og springleikar frå Gudbrandsdalen" i arrangement av J. Faukstad

(Huldre-sølve, Gromguten, Vigstadmoin (springleik), Jølstrabrura, Pål Oksel'n (springleik))

 

 

 

 

 

 

Jo Asgeir Lie og Frode Haltli Irene Tillung

 

 

 

 

 

 

Eilev Øverbø Grzegorz Miszczyszyn - "The Centre Cannot Hold" (Martin Rane Bauck)

 

Etter pausen var det samtidsmusikk på programmet. Erik Bergene, Frode Haltli og Kjell Tore Innervik (perkusjon) var kveldens utvalgte til å fremføre den tidligere nevnte komposisjonen "Akk og kved". Denne ble så etterfulgt av den nåværende polske studenten Grzegorz Miszczyszyn med "The Centre Cannot Hold" av Martin Rane Bauck.

 

 

 

 

 

 

Olav Anton Thommessen - norsk komponist og musikkforsker Erik Bergene, Frode Haltli, Kjell Tore Innervik - "Akk og kved" (Olav Anton Thommessen)

 

Den russiske trekkspilleren Friedrich Lips er Faukstads gode venn fra mange år tilbake. De to møttes gjennom deres felles bekjente Mogens Ellegaard som arrangerte Lips' første turné i Skandinavia. For unge musikere i det gamle Sovjetunionen var dette som å reise til månen. Det var Faukstad som møtte Lips på flyplassen med ordene: "Velkommen til sivilisasjonen". Lips har siden gjestet Norge ved flere anledninger med konserter, men denne kvelden var han bare på "dagsvisitt" uten trekkspillet og holdt en tale til Faukstad på russisk – vi var glade for at det var en utmerket tolk tilstede. "Tolken" viste seg faktisk å være Faukstads yngste sønn, Kristen, som arbeider ved den norske ambassaden i Moskva (og som ligger i samme gate som, og 200 m fra, Gnesin-instituttet, der Lips underviser). Forøvrig har Lips og Faukstad turnert sammen både i Norge og Russland, og gjort CD-innspilling sammen.

 

 

 

 

 

 

Jon Faukstad og Friedrich Lips benyttet pausen til en liten passiar Friedrich Lips (t.h.) med Faukstads yngste sønn, Kristen, som tolk i en "Helsing frå Moskva"

 

 

 

 

 

 

Den neste utenlandske hilsenen var fra finske Matti Rantanen. Han er også eksponent for samtidsmusikk på trekkspill i Finland og fremførte det han kalte "ren akustisk kunst". Han hadde også satt sammen et repertoar av finske folkedanser bestående av 3 polskaer, en vals og en polka.

 

Geir Draugsvoll er tidligere student ved NMH og er også benyttet som sensor ved NMH. I dag er Draugsvoll ansvarlig faglærer ved det Kgl. Danske Musikkonservatorium og er sågar nevnt i Store Norske Leksikon som norsk akkordeonist. Geir hadde tatt turen fra Danmark og fremførte "Religiøs folketone" i arrangement av Jon Faukstad med Øyonn Groven Myren på sang.

 

 

 

 

 

 

Geir Draugsvoll Geir Draugsvoll og Øyonn Groven Myhren - "Religiøs folketone" i arrangement av Jon Faukstad

 

 

 

 

 

Jo Asgeir Lie og Per Sæmund Bjørkum "Vals te tusen" (Oddvar Nygaard)

 

Oddvar Nygaard er et kjent navn i Norge hva gjelder gammeldans og slåttestiler. Den meste kjente er vel udiskuterbart "Bergrosa", men "Vals te tusen" kommer også høyt opp på lista. Denne ble så framført av Jo Asgeir Lie (trekkspill) og Per Sæmund Bjørkum (fele). Jo Asgeir roste også Faukstads arbeid med sitt arbeid som veileder for de som har levert hovedfagsoppgave. Det har vært skrevet hovedfagsoppgaver om både enrader, torader, runddans og trekkspillet, så på en måte er ringen nå sluttet. Det er ingen tvil om at Faukstad har vært glad i gammeldans, og den første melodien han spilte i NRK radio var "Kveld i Trollheimen" av Andrew Walter engang i 1961 Det føltes dermed naturlig å ha med en A. Walter låt på festkonserten. Valget falt på "Afton på Solvik" fremført av Stein Magne Eggen (trekkspill), Eilev Øverbø (trekkspill), Ole Petter Hansen (gitar), Kjetil Sandum (kontrabass), Tonje Lien Barkenæs (fele) og Per Sæmund Bjørkum (fele). Ettersom Faukstad og Hans W. Brimi spilte sammen i 25 år, var det naturlig å ta med en låt av ham også - "Huldre nedpå kveen".

 

F.v.: Tonje Lien Barkenæs, Per Sæmund Bjørkum, Kjetil Sandum, Ole Petter Hansen, Stein Magne Eggen, Eilev Øverbø - "Afton på Solvik" (Andrew Walter) og "Huldre nedpå kveen" (Hans W. Brimi)

 

 

 

 

 

 

Trekkspelorkester med tidlegare og noverande studentar "Lyrisk vals" (Dmitrij Sjostakovitsj)

 

Festkonserten avsluttet slik den startet, dvs. med trekkspillorkesteret bestående av tidligere og nåværende studenter. De fremførte "Lyrisk vals" av Dmitrij Sjostakovitsj i arrangement av Erik Bergene

 

 

 

 

 

 

Olav Ullestad - startet Voss Musikkskole i 1970 Frode Haltli

 

Avslutningsvis var det ikke til å komme unna en del rosende ord. Olav Ullestad som startet Voss Musikkskole i 1970 hadde også tatt turen til Oslo. "Jeg er vant til å motta ros, men ikke så mye ros", var Faukstads replikk til festkonserten. Hilde Ringlund, representant for NMH, overrakte blomster og konstaterte at "etterveksten er sikret"....

og denne kommentaren slutter vi oss fullt og helt til....

 

Lykke til videre med livet som pensjonist, Jon!

 

 

 

 

 

 

Hilde Ringlund fra NMH og Jon Faukstad

 

 

 

 

 

 

Pausen ble behørlig benyttet til å slå av en prat med noen man kanskje ikke hadde sett på en lang stund...

 

 

 

 

 

 

Begeistret publikum