Trekkspillkonsert på Norges Musikkhøgskole 22. oktober 2013 |
Alle foto og tekst: © fo2:2re og © fo2:trekkspill.no |
Se også omtale av forrige studentkonsert 15. april 2013
I oktober var det nok en gang duket for konsert med trekkspillstudentene på Norges Musikkhøgskole (NMH). Forrige konsert var i april i år. Intensjonen er å ha en slik type konsert for «alt som har med belg å gjøre» en gang pr. halvår, hvor studentene får vist frem bredden av det de driver med på NMH.
Denne gangen ble musikk fremført på trekkspill både med og uten melodibass, samt bandeon og vi fikk høre ”alt” fra samtidsmusikk via ny-tango til folkemusikk.
Følgende belgførende musikere var i ilden: Kalle Moberg – 1. årsstudent på bachelor klassisk Marius Berglund – 2. årsstudent på bachelor klassisk Andreas Angell – 3. årsstudent på bachelor klassisk Ole Nilssen – 2. årsstudent på folkemusikk Mads Erik Odde – 3. årsstudent på folkemusikk Åsbjørg Ryeng (bandoneon) – 3. årsstudent på det frie kandidatstudiet Luca Pignata – utvekslingsstudent fra Italia på masterstudiet Almir Meskovic – masterstudent Grzegorz Miszczyszyn – diplomstudent Evelina Petrova – masterstudent på jazz
|
|
|
||||
Erik Bergene ønsket velkommen. Intensjonen er at akkordeonstudentene en gang i halvåret skal presentere det de holder på med - dvs. alt som har med "belg" å gjøre. |
|
|
|
||||
Marius Berglund | Andreas Angell |
Konserten var delt i to avdelinger. Marius Berglund åpnet med «Tradisjonell russisk folkemelodi - Minskvariasjoner» arrangert av Jurij Kassakov. Deretter var det Andreas Angells tur med stykket «De profundis» (1978) som er skrevet av Sofia Gubaidulina (f. 1931). Angell karakteriserte det som atonal bedehusmusikk. Musikken beskriver sjelens reise fra dypet og renselse fra skjærsilden som ender i en passasje til himmelen. I våre ører låt det som om det var svært så varmt i skjærsilden og at det var et meget trangt nåløye inn i himmelen, men du verden for en energisk fremføring. Ole Nilssen hadde med seg Hans Kjorstad på fele. De fremførte «Goroleikjin», trad. i arrangement av Dag Gården. Stykket er tre slåtter fra Gudbrandsdalen og stammer fra slaget ved Kringen i 1612 da skottetoget dro gjennom dalen. Deretter ble det lydeksperiment fra Luca Pignata - «Radioflakes” (2004) skrevet av Atli Ingólfsson (f. 1962). Åsbjørg Ryeng avsluttet første avdeling med «La cachila» av Eduardo Arolas på bandoneon. I komposisjonen får man inntrykk av den tangoen som beveger seg litt lenger ut og nærmer seg jazzen. |
|
|
|
||||
Ole Nilssen og Hans Kjorstad (fele) |
|
|
|
||||
Luca Pignata | Åsbjørg Ryeng |
Åsbjørg Ryeng |
Evelina Petrova åpnet andre avdeling akkompagnert av kontrabass. «New songs in old Italy» er to stykker tilegnet en russisk filmskaper. Mads Erik Odde overtok så med både springleik og halling etter Erling Kjøk i egne arrangementer. Førsteårsstudenten Kalle Moberg hadde også valgt norsk på programmet. «Facsimiles» (1992) betyr oversatt «å gjøre noe lik som». Den er komponert av Wolfgang Plagge (f. 1960). Stykket er i tre satser og er både tonalt og modalt med folkemusikkpreg. |
|
|
|
||||
Evelina Petrova |
|
|
|
|||
Mads Erik Odde | Kalle Moberg |
Avslutningen var ved den sammensatte gruppa «The Kuraybers» hvor vi finner bl.a. trekkspillerne Almir Meskovic og Grzegorz Miszczyszyn. I gruppas besetning finner vi også fiolin, trompet, gitar, kontrabass og trommer. De serverte publikum tre låter – den første en tradisjonell melodi fra Serbia, «I dovregubbens hall» og til slutt en folketone fra Romania. |
|
|
|
||||
Almir Meskovic (t.v.) og Greg Miszczyszyn | The Kuraybers: - Daniel Lazar (fiolin), Ramon Figueras Alsius (trompet), Almir Mekovic (akkordeon), Greg Miszczyszyn (akkordeon), Espen Wensaas (gitar), Bjørnar Kaldefoss Tveite (kontrabass), Boris Iochev (trommer) |